Je bouwt in onze software in een aantal stappen de RI&E op. Eerst richt je de bedrijfsstructuur helemaal in zoals jullie organisatie is gestructureerd. Hierin geef je aan welke activiteiten er worden verricht en welke risico’s daaraan zijn verbonden. Voor veel sectoren zijn de gangbare activiteiten en bijbehorende risico’s al in de software opgenomen, zodat je hier snel klaar mee bent.
In onze benaderingswijze focussen we op hoe jullie de risico’s in de organisatie beheersen. Daarom staan beheersmaatregelen centraal in MijnRie. Ook hier geldt dat veelgebruikte beheersmaatregelen per risico voor het gemak al zijn opgenomen in de software. De volgende stap is dus om te inventariseren welke beheersmaatregelen je inzet. En welke je zou willen gaan inzetten.
Het in kaart brengen van gedrag is de tweede belangrijke pijler in onze aanpak. Je geeft dus ook aan hoe goed al ingezette beheersmaatregelen daadwerkelijk gebruikt worden door werknemers. Beheersmaatregelen zijn onderverdeeld op operationeel niveau, management niveau en beleidsniveau. Je kunt hierdoor actiepunten die je aanmaakt koppelen aan verschillende verantwoordelijken/ actiehouders. Hierdoor ontstaat een dynamisch plan van aanpak waarmee zowel hele kleine als hele grote organisaties kunnen werken.
Tot slot worden de risico’s door de hele organisatiestructuur beoordeeld door middel van een kleurencode. Je ziet hierdoor in een oogopslag waar in de organisatie risico’s goed beheerst zijn en waar de risico’s zitten die direct aangepakt moeten worden.
Het beoordelen van risico’s doen we ook wat anders dan gebruikelijk. Wij doen dit vanuit het oogpunt van duurzaam werk. Dit betekent dat we niet alleen kijken naar de impact van risico’s nu en op de korte termijn, maar juist ook op de lange termijn. Kan iemand zoals het werk nu is ingericht dit goed en prettig blijven uitvoeren tot aan het pensioen, zonder verzuim of gezondheidsschade?